Facebook
RSS

Ayam, ayam panas seedaaap..

-
afdata™

"Ayam, ayam panas seedaaap..
Ayam, ayam panas seedaaap.."

Teringat tagline yang dipersembahkan oleh kumpulan 'Ayam Je..' ketika slot team building di Mahallah Training Camp 2011 (MaTra 11) di Pulau Pangkor 5-7 Oktober lepas. Semua peserta dan committee geli hati. Lucu. Sebenarnya, itu ialah trademark peniaga pasar malam di Jalan Universiti bersebelahan kampus kami. Famous. Memang sedap la ayam goreng yang dijual. Harga dalam RM 1 hingga RM 2 saja-bukan nak promote tapi,,memang sedap! Nyum2>.<"
(roommate: eleh,baru sekali try dah nak bising..apa da..:peluh:)
(JT: haisy,syyhhh...diam sudaa..:bersiul:)


nampak happy incik ayam ne..
(pic sebelum dirempahkan)

Tapi..dalam entry kali ni aku bukanlah nak cerita tentang MaTra 11 ataupun ayam goreng berempah tu..uhhuk~

Sesedap ayam goreng berempah yang enak dinikmati panas-panas, macam tu lah entry aku kali ni.

Bajet 2012!
(JT: huh! xdak kena mengena langsung dgn tajuk post..hg ne..)

Aku bukanlah seorang pakar ekonomi untuk membuat ulasan mengenai Bajet 2012 ini. Aku tak punya ilmu dalam bidang itu. Aku bukanlah seorang politikus untuk bercakap mengenai realistik ataupun tak bajet ini. Aku tak reti dalam bab itu. Dan aku juga bukanlah seorang kanak-kanak yang menerima gula-gula sepuluh sen dapat 2 biji. Tapi kalau bagi Cadburry, aku sapu..Ha Ha Ha..

Suka untuk aku mengambil ulasan mengenai Bajet 2012 ini daripada seorang pimpinan mahasiswa, Akh Ahmad Syazwan, Presiden GAMIS sekarang. Ulasan ini dipetik daripada blog beliau sendiri,Secangkir Haruman Kasturi. Selamat menilai~

*****

BAJET 2012 : ‘Hadiah’ Mahasiswa?



Bajet 2012 dengan jumlah RM232.8 bilion diumumkan oleh Memanda Perdana Menteri dengan gembira sekali. Sungguhnya rakyat memang menunggu pengumuman ini seolah sama dengan pengisytiharan pembahagian harta pusaka, masing-masing akan tanya berapa bahagian yang kamu dapat. Defesit kali yang ke-15 merupakan suatu keadaan yang kurang sihat kepada ekonomi sedangkan perlunya komitmen kerajaan untuk mengurangkan hutang Negara yang makin meningkat saban tahun.

Pendapatan Negara sebahagiannya disumbangkan oleh pelaburan asing FDI yang mencatat sejumlah RM 21.2 billion bagi enam bulan pertama tahun ini. Perlu diingatkan juga bahawa FDI ini disumbangkan oleh negeri Selangor dan Pulau Pinang lebih dari 70% daripada keseluruhannya. Hal ini bermaksud penumpuan pembangunan negeri lain seperti Kelantan, Kedah, Terengganu, Sabah dan Serawak akan terus terpinggir jika tidak ada inisiatif yang serius bagi membantu negeri berkenaan.

Sebagai mahasiswa yang memahami konsep bernegara, maka kita menerima bajet yang dibentangkan secara rasional. Masa yang ada sekarang ialah proses membahaskan bajet yang diumumkan hinggalah ia diluluskan oleh suara majoriti ahli dewan rakyat kelak.

Mesra Rakyat @ Pengundi?

Belanja dalam setiap bajet dibahagikan kepada dua iaitu Perbelanjaan Operasi (RM181.6 bilion) dan Perbelanjaan Pembangunan (RM51.2 bilion). Belanja operasi hanya bersifat ‘one-off consumption’ dan tidak mempunyai kesan secara lansung pada masa hadapan dan inilah dilihat sebagai modal politik yang dijangkan digunakan untuk PRU-13 akan datang.

Perbelanjaan operasi juga melibatkan emolumen kakitangan awam yang diumumkan bakal menerima kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320. Kenaikan ini mungkin mengembirakan para penjawat awam buat sementara waktu, sedang dihadapan nanti mereka bakal berlawan dengan inflasi yang bakal memiskinkan mereka semula. Jika ingin mencari penyelesaian, perlu dilihat pada pendapatan boleh guna rakyat.

Walau jumlah pendapatan yang tinggi, namun di sana mereka masih dibebankan dengan hutang, maka kenaikan gaji hanyalah gula-gula yang boleh menghentikan seorang kanak-kanak dari terus menangis buat seketika. Kita berhadapan dengan masalah hutang isi rumah yang menakutkan hingga seramai 64 orang setiap hari diisytihar muflis di Malaysia.

Kenaikan gaji dan bonus setengah bulan kepada penjawat awam tidak akan menyelesaikan masalah akar yang dihadapi oleh rakyat khususnya dalam berhadapan dengan kenaikan harga barang. Perkara pokok yang mesti diselesaikan ialah berkaitan dengan soal kawalan harga barangan dan dasar persaingan harga yang boleh menghalang monopoli dan menekan rakyat bawahan. Apa yang dibuat ini hanyalah seolah memotong lalang ditepi rumah yang hanya boleh mencantikkan pemandangan buat seketika, sedang lalang itu pasti akan tumbuh kembali jika tidak dicabut akarnya.

Mesra Mahasiswa

Seramai 1 juta mahasiswa di Malaysia menunggu dengan penuh harapan akan hadiah yang akan diberikan pada bajet pada kali ini. Akhirnya diumumkan baucer RM200 untuk membeli buku kepada semua mahasiswa IPT, Matrikulasi dan Tingkatan 6. Kita boleh ucapkan terima kasih atas duit raya ini, namum sekali lagi ianya bukan dan tidak menyelesaikan masalah utama mahasiswa.

Dengan duit RM200 hanya boleh digunakan untuk membeli tidak lebih dari 5 buah buku akademik, sedangkan masalah yang lebih besar dihadapi mahasiswa ialah kenaikan yuran pengajian yang mendadak. Setiap tahun akan berlaku kenaikan yuran akibat universiti tidak mampu menanggung kos pengurusan yang makin tinggi apatah lagi sebuah universiti yang berstatus universiti penyelidikan yang memerlukan sejumlah RM200juta setiap tahun bagi tujuan berkenaan. Maka mahasiswa juga yang menjadi mangsa.

Sepatutnya kerajaan harus mencari mekanisma untuk mengurangkan yuran berkenaan disamping boleh memberikan pinjaman pengajian yang lebih fleksibel dengan kos sara hidup mahasiswa dan lokasi pengajian. Cadangan supaya pinjaman PTPTN diberikan mengikut zon dan wilayah perlu dikaji kerana ialah dapat menyelesaikan masalah lokaliti sara hidup mahasiswa.

Pengumuman yang turut mengembirakan kakitangan awam juga ialah umur persaraan wajib diubah dari 58 tahun kepada 60 tahun. Sekali lagi berita ini menyedihkan mahasiswa. Peluang pekerjaan yang semakin terhimpit dan sukar, disana pula dilanjutkan lagi penjawatan awam yang akan menyebabkan pengangguran graduan bakal bertambah. Jika ada 20000 penjawat awam yang perlu bersara pada tahun ini dan dilanjutkan lagi untuk dua tahun, maka lebih 40000 graduan yang bakal terlepas peluang kerja berkenaan. Pengangguran makin meningkat, masalah sosial juga turut bertambah.

( mungkin suasana ini akan berlaku dipejabat awam nanti….:-) )

Perkara yang perlu dipertikaikan juga ialah bagaimana soal kecakapan mengurus kerajaan khususnya dalam sektor awam. Melihat kepada jumlah peningkatan kakitangan awam di Negara ini menunjukkan bahawa ketidakcekapan semakin terserlah berbanding dengan Negara membangun yang lain. Setiap 10 orang rakyat Malaysia yang bekerja, seorang daripadanya ialah penjawat awam. Ketidakcekapan ini akan menyebabkan wang Negara dibelanjakan pada sektor yang tidak produktif.



Maklumat diatas adalah peratusan kakitangan awam dengan guna tenaga yang ada dalam negara. Lihat data yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara yang jelas sekali cara Malaysia mengurangkan kadar pengangguran dengan mencipta peluang kerja yang sudah ada kakitangan awam yang boleh melaksanakan tugas yang sama. Persoalan ini adalah berkaitan duit rakyat dibazirkan pada sektor yang tidak mengembangkan kek ekonomi Negara.

Pada tahun 2000 jumlah kakitangan awam adalah 894 788 orang dan bertambah kepada 1.2juta masakini. Hal ini agak mengejutkan kerana pertambahan ini akan menunjukkan ketidakberkesanan kerajaan dalam menyelesaikan masalah pekerjaan rakyat. Sepatutnya kemajuan dan kepesatan teknologi dapat mengurangkan penjawat awam supaya produktiviti meningkat, tetapi sebaliknya berlaku di Malaysia.

Peruntukan ada perlu disalurkan untuk membuka peluang kepada graduan dan mahasiswa mencipta ruang dalam bidang perniagaan dan galakan keusahawanan.

Secara ringkasnya bajet 2012 tidak mesra mahasiswa kerana tidak ada penumpuan khusus untuk menyelesaikan masalah akar yang dihadapi mahasiswa umumnya. Perkara berkenaan belum lagi diambil kira soal kebajikan mahasiswa di luar negara yang terpaksa berkelana dan mencari sumber rezeki sendiri bagi menampung perbelanjaan pengajian mereka. Perlu diingat bahawa mahasiswa yang belajar diluar Negara bukannya datang dari keluarga menteri dan kerabat, tetapi kebanyakannya adalah rakyat biasa dan sangat memerlukan bantuan dan ihsan dari sebuah kerajaan.

Sekadar pandangan :

Ahmad Syazwan Muhammad Hasan
Fakulti Ekonomi Pentadbiran UM
Presiden GAMIS

*****

Dah habis baca? Mesti dah habis kan.. kalau tak lagi, takkan boleh scroll sampai bawah ni..huhu..Tapi ada juga yang sengaja skip ka? Alahai cik abang..Alahai kak..cik adik..ruginya..ok2..scroll atas balik..baca la sikit ulasan Bro Syazwan ni..rugi woo tak baca..ada kartun lagi..huhu..ok,baca balik k..yang dah baca, teruskan ke bawah ea =)

Dah baca? Ahaa..thx.. =) Macam ni la bro/sis..steady.. <-- (Kempen Baca Media Alternatif)

Ok. Pada pandanganku, cukup cantik pandang sisi Akh Syazwan dalam mengulas isu ini. Beliau melihat daripada perspektif seorang mahasiswa. Perspektif yang kritikal dan dari dalam lubuk hati seorang mahasiswa. Ingin aku memetik kata-kata Dato' Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, "Mahasiswa mahu suaranya didengari dan diiktiraf."

Ya, benar.
Dan ketahuilah, aku seorang mahasiswa.

Akh Syazwan mengulas isu ini daripada sudut pandangnya yang tersendiri-yang aku percaya ada yang setuju dan ada yang sebaliknya. Aku lebih cenderung kepadanya.

Kami, mahasiswa mahu masalah kami diselesaikan dari akar umbi. Masalah dalam menjawab pelbagai persoalan yang dibangkitkan ketika setiap kali suara mahasiswa bangun berdiri.

Persoalan yang banyak berkisar mengenai kenaikan yuran pengajian. Bagaimana mereka yang bertanggungjawab menyelesaikan masalah ini?

Persoalan mengenai lanjutan umur wajib persaraan penjawat awam dari 58 ke 60 tahun yang boleh menutup peluang pekerjaan dan membuka ruang pengangguran kepada mereka yang bergelar 'mantan mahasiswa'. Bagaimana hal ini mampu meningkatkan pencapaian negara dalam skop yang lebih besar?

Kita tidak boleh memandang perkara ini dengan terlalu simplistik!

Teringat kata-kata abahku ketika ditanya mengenai bersara pada usia 60 tahun. "Huh. Pi sekolah bawak tongkat la macam tu.."jawab abah spontan. Ha.. Ha.. Ha..

Suka untuk aku memetik satu perenggan daripada blog Berita Semasa: Wadah Untuk Rakyat dalam ulasannya mengenai Bajet 2012.

Dan kalau ada yang tanya aku mengenai 'hadiah mahasiswa' ini, kemungkinan satu hari nanti aku akan menjawab, "Nak beli ayam goreng panas berempah pun takdak duit abang oi.." Ha.. Ha.. Ha..

Happy lagi ke incik2 ayam sekalian??



2 Responses so far.

  1. adysuR says:

    Walaupun tak berapa nak paham lagi bab2 ekonomi ni, yang pasti saya menyokong pandangan akh syazwan. mahasiswa/i bukan budak kecik..

  2. afdata says:

    Ya2,adysuR bukan budak kecik lagi kan :ibujarikeatas:

Leave a Reply

    Followers

    About Me

    My Photo
    afdata™
    Lahir daripada setitis air yang hina, juga keluarku dari saluran yang hina. Aku..engkau..KITA..sama!
    View my complete profile